Feb 18, 2012

Revolusi Pengajaran dan Pembelajaran Saya!!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

apa jua ujian, ucaplah Alhamdulillah
apa jua pujian, ucaplah Alhamdulillah
apa jua dugaan ucaplah Alhamdulillah
apa jua cabaran ucaplah Alhamdulillah....

sesungguhnya setiap sesuatu yang datang dan terjadi dalam hidup kita, adalah nikmat kurniaanNya...maka, jadilah kita orang2 yang bersyukur...

kadang-kadang rasa letih
kadang-kadang rasa penat
kadang-kadang rasa cukuplah
kadang-kadang rasa sudah-sudahlah

mengapa, kenapa jangan dipersoalkan, anggaplah semua yang diberi, diarah, itu satu amanah, amanah yang akan membawa kebaikan kepada diri sendiri, mereka yang terlibat, dan masyarakat sekeliling amnya....dan yang paling penting, anggaplah ianya IBADAH, lakukan kerana ALLAH...

'Life as a Miss KB & Cikgu KB'

- tak pernah terlintas dihati sy, utk terlibat dgn pelajar2 tahfiz secara terus, tp itulah perancangan Allah itu sangat hebat...
- pada mulanya sgt berdebar, maklumlah mereka ini pelajar2 tahfiz yg boleh kata hampir kesemuanya sudah menghafaz 30 juzu' ayat al-Quran...jauh bukan dgn sy, sgt jauh...subhanAllah...
- tp dari sudut yang lain, sy menganggap pasti ada hikmah yg besar dari Dia Yang Maha Besar
- saya tidak keseorang, turut bersama sy, Hasnur & Kak Manisah...kami terima cabaran ini dengan penuh besar hati, (wpun pada mulanya berat hati) hati yang berat semakin lama semakin ringan....indahnya aturan Allah...


-mereka sungguh istimewa-

- apa nak diajar pada pelajar2 ni? Add Math u'olllss!!! wohhhooo terrornya....jangan jangan jangan anggap begitu....saya maseh belajar dan terus belajar untuk mengajar...doakan saya.
- tiga kelas semuanya Abu Bakar (pelajar2 lelaki), Umar (pelajar2 lelaki) dan Khadijah (pelajar2 perempuan)
- pelajar2 saya nakal, sgt nakal....tp mereka sungguh istimewa, dan semakin istimewa dihati saya, harapan dan doa saya, agar saya diberi kekuatan hati, diberi kekuatan akal dan fikiran, diberi kesihatan yang baik untuk terus menabur bakti kepada mereka yang sungguh istimewa ini....

-saya maseh lagi mengajar pelajar2 uni saya, maths I & maths II, saya sedang mendidik hati agar jadi secekal-cekalnya, bertabahlah duhai hati...doa pada Allah sentiasa....

workload untuk semester ni 20 jam...kelihatan seperti agak huru hara, tp setiap masa saya berdoa padaNYA agar diilhamkan cara pengurusan masa yang baik...


'Life as a Tuition Teacher'

..'once a teacher, always a teacher'...pernah dengar ini?

- saya tidak hebat, ini namanya perkembangan dunia pengajaran saya, saya maseh lemah, sebab itu Allah bagi pelbagai ujian buat saya, untuk mendidik saya, belajar menjadi kuat...
- saya mengajar tuisyen dihujung minggu, selain membantu adik2 ini bagi menghadapi peperiksaan UPSR dan PMR, dapat juga saya menambah pendapatan bagi menampung perbelanjaan yang semakin tinggi....
- dengan adanya tuisyen dihujung minggu, maka saya punya byk masa dirumah, dpt juga masak, dpt juga joging dipetang hari...alhamdulillah...

'Life as an Industrial Training Coordinator (faculty)'

- baca jawatan mcm hebat, itu tidak hebat, itu cuma satu amanah, pemudah cara...
- membantu memudahkan urusan pelajar2 yang bakal menghadapi latihan industri....
- amanah yang diberikan pada akhir tahun 2011, kerja banyak...tapi itu rezeki dari Allah kan...alhamdulillah

SSU'12

- ia tiba lagi, jadual sudah pun berada dalam organiser saya...
- isnin depan, (20 Feb 2012) sy & kawan2 akan present modul Bengkel Matematik di JPS (Jabatan Pelajaran Selangor)
- jangan tanya progress....(20% baru...) inshaAllah sedang cuba sedaya upaya menyiapkan hari ni, esok akan discuss dengan teammate, kak zu. doakan semuanya mengikut perancangan dan dalam lindungan Illahi....

*kehidupan terasa semakin sesak, tp itukan ujian, itukan hikmah, itukan proses pembelajaran....sabar, redha, tabah, ikhlas, inshaAllah segalanya akan baik....

*sesibuk mana pun kita, jangan sesekali lupa bertanyakan khabar si ibu terchinta, tanpa redhanya tiada redha Allah, carilah ruang dan waktu untuk talifon, dengarlah suaranya sementara kita masih diberi peluang mendengarnya. Tataplah wajahnya sementara kita maseh diberi ruang dan waktu melakukan demikian.....

'Life as a student'

- registered! alhamdulillah
- belajar dari kesilapan, peluang tidak datang berkali-kali....hargai segala yang diberiNYA...
- inshaAllah bakal memulakan pengajian 20 Feb ini, alhamdulillah jadual bersama pelajar2 di uni sudah di atur, saya berulang-alik bangi-bj selama 4-5 bulan....berada di shah alam hanya pada jumaat, sabtu dan ahad....kelas di bj saya tukar kepada kelas malam, sbb kelas sy di uni pada siangnya, kelas bersama pelajar tahfiz juga terpaksa diubah, inshaAllah ada jalan keluar...
-terima kaseh pada Hj Muhammad, sudi gantikan sy utk kelas Abu Bakar, sy akan ajar semula selepas bulan 5 inshaAllah...(dah Hj volunteer nak ajar, sy bg je....padahal dalam hati ada hal lain..) indahnya aturan Allah....
- doa sy agar Allah lindungi saya dari fitnah manusia, lindungi perjalanan sy untuk menuntut ilmu....

sudah saya kata dari awal, aturan Allah itu sangat indah.....alhamdulillah...


'Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya (dibuat) olehnya. Setiap orang mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya...' (surah al-Baqarah; 2:286)

always remember this: ..a busy life makes prayer harder, but prayer makes a busy life easier..

and this:

‎'Sesiapa yg BANTU ramai org utk berjaya, insya Allah dia akan mudah berjaya.' -Dato' Dr. Fadzilah Kamsah

*doakan saya.....


*teman baik saya ketika ini*

*correct me if i'm wrong
-khay_ke'ai-

5 comments:

  1. insyaallahhhhh....semoga segalanya dipermudahkan buat kita.

    ReplyDelete
  2. All the best KB..padat sungguh jadual KB. semoga dipermudahkan segala urusan InsyaAllah..

    ReplyDelete
  3. angah: tqvm for ur support....aminn ya Rabb

    Fazi: tqvm...aminn ya Rabb, semoga urusan awak juga dipermudahkanNYA...

    saya perlukan doa kalian...

    ReplyDelete
  4. rasa tak tertanggung berat di kepala..membahagikan masa di setiap komitmen dgn seadilnya. trtanya2 kenapa Allah berikan semua ini..tp bila lama kelamaan 'mgkn ada hikmahnya'. semoga hati terus tabah..semoga sem ini mnjadikan kita org yg lbh berjaya. kuatlah kb, kt pasti boleh harungi semuanya~

    ReplyDelete
  5. inshaAllah, pasti ada sebab musabab kita terpilih utk urusan ini kan, pasti ada hikmah yang baik...kb tgk korang kuat, kb pun jadi kuat, sama2 kita kuat ye hasnur...ingat x kakzu selalu ckp, 'org yg berjaya boleh mengabaikan persekitaran'...inshaAllah kita boleh..=)

    ReplyDelete